De eerste week is alweer voorbij! - Reisverslag uit Buéa, Kameroen van Sandra Adema - WaarBenJij.nu De eerste week is alweer voorbij! - Reisverslag uit Buéa, Kameroen van Sandra Adema - WaarBenJij.nu

De eerste week is alweer voorbij!

Blijf op de hoogte en volg Sandra

01 Februari 2014 | Kameroen, Buéa

30/1/14
Zo weer een dag om, nog 23 te gaan!
Lisse en Sanne gaan lekker naar de markt, maar ik blijf heerlijk thuis. Even niemand om me heen. Pff 24/7 mensen om me heen, breekt je op den duur op. Ik moet zelfs het bed delen.
En In de ochtend meteen in gesprek te zijn, is niet echt mijn sterkste punt, ze hebben soms ook wel wat te verduren met mij hoor.
Vandaag weer in het ziekenhuis geholpen, voelt nutteloos. Al heb ik wel een 'anamnese' afgenomen, wat inhoud: persoonlijke gegevens noteren voor de administratie. Ook enorme wonden gezien trouwens! Waarbij je de botten zag! Echt gruwelijk. Ook bij een kleine baby, met brandwonden.
De afdelingen zitten allemaal door elkaar, behalve materinity (obstetrie, bevallingen)
Je hebt dus surgical ward en medical ward. En de kinderen liggen ook op dezelfde afdeling.
Alle vrouwen hebben hier trouwens extensions. En vinden ons haar erg mooi.

Gisteren de was met de hand gedaan, het is nu nog niet droog! Komt omdat het hier erg vochtig en zweterig weer is.
We hebben hier geen douche, dus we wassen ons ouderwets met water en zeep. Met een emmer eronder zodat we datzelfde water ook weer kunnen gebruiken om de wc door te spoelen. Althans, dat doe ik. Het is hier namelijk maar afwachten of het water, dat voor ons gehaald wordt, er wel elke dag is. Op bepaalde momenten doet de kraan het buiten niet en moeten we het water een paar huizen verder op halen, uit een groot reservoir. Dus daarom ben ik zuinig met het water.
De elektriciteit viel ook 1x uit vandaag, maar dat was 10 minuten later opgelost.
Gelukkig geen last van nare bijwerkingen van de lariam. Dus geen hallucinaties e.d.

Dit weekend gaan we naar Limbe. Maar het strand, aan de cocktails! Het schijnt een strand te zijn met zwart zand en palmbomen. Ben erg benieuwd.

31/1
Weer een dag gewerkt. Dit keer wel wat nuttiger kunnen zijn.
Een been gegipst! IV medicatie gedeeld e.d.

Had ik al verteld dat het hier nooit stil is? Overdag het lawaai van o.a. : de Canteen (de kantine en restaurant bij mount Mary en in hetzelfde gebouw zit als waar wij wonen) die open gaat om 08:00 in de ochtend en sluit om 20:00. En Brown is daar de eigenaar van. En de bevolking heeft nogal luide en harde stemmen, ik dacht dat mijn familie luide stemmen had, maar dit overstemt alles. Zeker als een kameroenees in een heftige discussie zit, gaat het er heftig aan toe. En Alima (kok en huishoudster, moeder der vrijwilligers van live build) kan er ook wat van. En dan ook nog de mooie reggae en gospel muziek dat de gehele dag klinkt. Zowel bij de Canteen, als bij patiënten op zaal.
Dan heb je ook nog een school voor defensie hier vlakbij, die beginnen om een uur of 5 in de ochtend te zingen en avonds komt daar ook veel gezang en geluid vandaan.
Ook hoor je in de ochtend de moskee en de nonnen van de katholieke kerk. Best tegenstrijdig. En om een uur of 6 staan de meeste mensen hier blijkbaar al op, want dan hoor je hier al veel mensen praten en om rommelen.
En dan zijn er nog de krekels die je nachts hoort en soms een muis achter het bed. Tot nu toe heb ik nog geen kakkerlak gezien, maar mijn huisgenootjes wel.

Een man mag hier trouwens meedeed vrouwen hebben. Vandaag door een mannelijke collega al ten huwelijk gevraagd. En die vond het maar raar, dat wanneer iemand in Nederland 2 vrouwen hebben, de ene dan van hem wil scheiden om dat we in Nederland niet willen delen. (Tenzij het een affaire is de een het niet van de ander weet. )En die man is gewoon christen hè?
Iedereen gelooft hier. Geen geloof bestaat hier niet. In het ziekenhuis is iedereen christen/katholiek. Vanmorgen hadden we eerst een kerkdienst in het materinty gebouw. Met djambes, heel cool.

Nu heb ik zin in morgen, we blijven een nachtje over in Limbe. Lekker aan de cocktails. Vanavond eten we fried rice with beef. I'm very curious.

Ik zit hier samen met Sanne en Lisse die ook vrijwilligerswerk doen in Mount Mary. Sanne haar vriend zou eerst over een maand komen, maar nu komt hij volgende week al! Sanne mist hem heel erg en kon geen 4 week meer wachten. Dat heeft al de nodige tranen gekost. Dan gaan ze eerst nog 2week in een guesthouse en als wij weg zijn, komen ze weer terug. Het vrijwilligerswerk gaat wel gewoon door en ze komen hier dan eten. Wel fijn voor haar. Heel top geregeld door live build trouwens.
Daarnaast zijn er nog 3 vrijwilligers: Joey: een cameraman die filmpjes maakt voor live build. Is hier al een aantal maand en gaat over een dikke week naar huis. JJ en Franka: 2 studenten die onderzoek doen voor hun opleiding antropologie.

En vandaag naar de zus van Alima geweest, Sanne en Lisse voor het aanmeten van een jurk. En ik voor een tas. Super leuke stof uitgezocht op de markt verder op! En die tas kost maar 3000cfa, wat gelijk staat aan €4,50.

1/2
Vandaag naar Limbe gegaan. Eerst in een klein busje met 20 mensen, daarna met de taxi verder. Een taxi kost hier overigens veel minder dan in Nederland, we betaalden 3€ voor 4 personen.
Eerst ingecheckt in het hotel marimare, een hotel met zwembad èn douche en warm water! En het ligt aan de zee!
Daarna naar een wildpark geweest voor apen, die worden daar opgevangen. Heel mooi om te zien. Daarna gegeten bij Arne's café. Een heerlijke smoothie en hamburger gehad!
Daarna uiteindelijk weer de weg terug gevonden naar het hotel. Daar heerlijk gezwommen en nu genieten van WiFi. Helaas is het er erg bewolkt, dus ik word niet zo bruin als ik zou willen. Maar de temperatuur is zeer aangenaam, zo aangenaam dat ik tot 18:30 in mijn bikini buiten kon zitten.





Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sandra

24 Januari vertrek ik naar Kameroen, vandaar dat ik op deze site zit om zo iedereen op de hoogte te houden.

Actief sinds 27 Juli 2013
Verslag gelezen: 279
Totaal aantal bezoekers 4716

Voorgaande reizen:

24 Januari 2014 - 22 Februari 2014

Kameroen Buea

Landen bezocht: