Wat een dag! - Reisverslag uit Buéa, Kameroen van Sandra Adema - WaarBenJij.nu Wat een dag! - Reisverslag uit Buéa, Kameroen van Sandra Adema - WaarBenJij.nu

Wat een dag!

Blijf op de hoogte en volg Sandra

13 Februari 2014 | Kameroen, Buéa

12 februari 2014
Wat een dag! ( WAARSCHUWING: Hou je niet van vieze verhalen, lees dan niet verder)
Eerst 2 bevallingen gezien. 2 vrouwen zijn bevallen van 2 mooie gezonde baby's. Er komt verder geen dokter aan te pas. De verpleegkundigen doen alles zelf. Ook het hechten als de vrouw is uitgescheurd.
Het gaat hier allemaal heel hardhandig. Zonder veel te communiceren. Zonder empathie.
Eerst komt het vruchtwater eruit daarna vloog het bloed alle kanten op. De hele vloer en kast zat er onder. En het uniform van de verpleegkundige.
De eerste bevalling ging heel vlot. Om 8uur had de vrouw 3cm ontsluiting, om 10uur was het kind geboren. Daarna werd de placenta eruit gehad, deze wordt gecheckt, want die moet er helemaal uitgehaald worden. Daarna wordt er nog op de buik gedrukt om restanten bloed te verwijderen en krijgt de vrouw een verdoving en wordt er meteen gestart met hechten. (Waarbij ze steriele handschoenen aandoet, maar vervolgens niet steriel werkt) En dat gaat er hardhandig aan toe. 'Be quiet!'
En zoals de verpleegkundige tegen de patiënt doet, zo doet ze ook tegen mij. 'Give gloves'
De vrouw ligt overigens op een oude bevallingsstoel, met daaronder een bakje dat iets van het bloed opvangt.
Ze hebben ook. Wel een coole hippe roze, die verstelbaar is, maar die gebruiken ze niet, omdat het teveel schoonmaak werk is.
Direct daarna was de andere vrouw klaar om te bevallen, de bevalling ging moeizamer, omdat het hoofdje vast zat. Er weer slaolie op gedaan en aan getrokken en gewurmd. Maar uiteindelijk heeft ook deze vrouw een gezond kind ter wereld gebracht.
Bij de bevalling is verder geen familie aanwezig. Deze wachten in een kamer daarnaast. En de familie krijgt na de bevalling, de placenta mee in een zakje! Deze wordt later ritueel begraven.

Nu komt het..
Ik ging tussen de middag wat eten in ons huisje, waar ook 'de Canteen' is. Hier loopt het kind van de dochter van de eigenaresse van de Canteen ook altijd rond. Een jongetje genaamd junior. Hij is 1,5 jaar oud.
In de keuken hebben wij een grote bak met water staan een, ongeveer 80cm hoog. Ik heb mijn broodje opgegeten en loop terug naar ons keukentje om mijn bord weg te zetten, zie ik opeens 2 beentjes en het jongetje met zijn hoofd en lichaam in de grote bak met water. Hij beweegt niet meer.
Ik haal hem er meteen uit. Hij beweegt nog steeds niet en maakt geen geluid. Ik roep om hulp en leg hem in de stabiele zijligging. (Zodat het water er uit kon lopen, heb nog nooit een kind moeten reanimeren.. Daar zijn ook specifieke regels voor. Gelukkig hoefde dit ook niet)
De moeder komt eraan gerend, pakt het kind en loopt naar het ziekenhuis 10m verder op. Daar is hij uitgezogen, er kwam behoorlijk wat water uit zijn longen. En hij begon te huilen!
Nu ligt hij in het ziekenhuis en krijgt hij profylactische antibiotica IV, om te voorkomen dat hij een pneumonie krijgt.
Hij is nog zwak, maar maakt het goed. Hij ligt nu overigens in een ander ziekenhuis, dat wilde de vader. De reden hiervan is volgens mij omdat dat ziekenhuis goedkoper is.

Ik heb nog een hele tijd bij Junior aan zijn bedje gezeten. De moeder ging weer aan het werk.
Toen we binnen zaten te wachten, nam ze het mij eerst nog wel kwalijk dat ik de deur van de keuken niet dicht had gedaan! Die deur staat altijd open. Zodat iedereen gewoon eten kan pakken. We zijn hier met meerdere vrijwilligers, dus dat is handiger. Maar later bedankte ze me for saving juniors life! God send you!

Wat een dag.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sandra

24 Januari vertrek ik naar Kameroen, vandaar dat ik op deze site zit om zo iedereen op de hoogte te houden.

Actief sinds 27 Juli 2013
Verslag gelezen: 1654
Totaal aantal bezoekers 4714

Voorgaande reizen:

24 Januari 2014 - 22 Februari 2014

Kameroen Buea

Landen bezocht: